קריאת שמע (א')

יוסף רזניק תגובות: 0

כל אחד מכיר את הפסוק 'שמע ישראל'. הפסוק הזה הולך עם היהודי לכל אורך חייו. בברית המילה קוראים את הפסוק הזה; כשאדם הולך למות, מילותיו האחרונות הן 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד'; וכמובן שבכל יום אדם אומר את הפסוק הזה פעמיים לפחות: בתפילת שחרית ובתפילת ערבית.

במסענו לאורך התפילה, התחלנו בברכות השחר, עברנו דרך הקורבנות ופסוקי דזמרה, ועתה הגענו לקריאת שמע.

מהי בעצם 'קריאת שמע'?

בתורה (דברים ו, ד-ט) נאמר לעם ישראל מפיו של משה: 'שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, ה' אֱ-לֹהֵינוּ ה' אֶחָד. וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ. וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנוֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, עַל לְבָבֶךָ. וְשִׁינַנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפוֹת בֵּין עֵינֶיךָ, וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ'.

מהמילים 'וְדִבַּרְתָּ בָּם... בְּשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ' למדו חכמים, שצריך לומר את הפרשיה הזו, העוסקת ביסודות האמונה ובאהבת ה', פעמיים ביום - בבוקר ובערב, שהם 'זמן קימה' ו'זמן שכיבה'. בדומה לכך למדו שיש לומר את הפרשיה הפותחת במילים 'וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי' (דברים יא, יג-כא), שגם בה נאמר 'לְדַבֵּר בָּם... בְּשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ'. כמו כן למדו חכמים שיש לומר באותה הזדמנות את פרשת ציצית (במדבר טו, לז-מא). שלוש הפרשיות הללו יחד נקראות 'קריאת שמע'. לפני קריאת שמע ולאחריה הוסיפו חכמים כמה ברכות, הקרויות 'ברכות קריאת שמע'.

מה החשיבות המיוחדת שבקריאת שמע?

ראשית, חיוב אמירת קריאת שמע הוא מן התורה, בעוד ששאר חלקי התפילה הם מדברי חכמים. גם מבחינה רעיונית אפשר להבין שלמצווה זו יש חשיבות מיוחדת: הפסוק 'שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, ה' אֱ-לֹהֵינוּ ה' אֶחָד' מבטא את תמצית האמונה היהודית, לכן נוהגים לומר אותו כשמכניסים את התינוק לברית המילה, וזה גם הפסוק האחרון שאומר היהודי לפני מותו. בתולדות עם ישראל ידועים סיפורים מופלאים רבים על יהודים שמתו על קידוש השם כשעל שפתיהם הפסוק 'שמע ישראל'.

גם המשך הפרשה עוסק בנושאים מרכזיים ביותר: באהבת ה', בנכונות למסירות נפש ('בְּכָל נַפְשְׁךָ'), בלימוד התורה ('וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ') וכן במצוות התפילין ('וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ... בֵּין עֵינֶיךָ') והמזוזה ('וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ').

פרשת 'וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי' עוסקת בעיקר בשמירת המצוות ובעניין השכר והעונש, ובפרשת ציצית מוזכרת יציאת מצרים שגם היא מיסודות היהדות. אמירת הפרשיות הללו פעמיים ביום, עוזרת לנו לזכור תמיד את האמונה בה' ואת תכלית החיים. זה גם הטעם של מצוות התפילין, המזוזה והציצית המוזכרות בפרשיות אלו.

מדוע אומרים 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד'?

במדרש מסופר שלפני מותו של יעקב אבינו, הוא קרא לכל בניו ושאל אותם האם כולם מתכוונים להמשיך את דרכו - דרך האמונה בה'. הם השיבו לו מיד: 'שמע ישראל (יעקב אבינו נקרא גם 'ישראל'), ה' א-להינו ה' אחד!'. כששמע זאת יעקב הוא הודה לה' ואמר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד'. משום כך גם אנו אומרים משפט זה, למרות שאינו נזכר בתורה בפירוש, אך אומרים אותו בלחש.

 

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר