העיתונאי שנחטף

יעקב ברוך ב.ת. תגובות: 0

שאלה מס' 378

העיתונאי שנחטף

המתיחות המתמדת בסוריה, גרמה למערכת העיתון 'חדשות עכשיו' לשלוח עיתונאי שיצלם ויתעד את המתרחש בגבול סוריה ירדן, ויביא מבט מקרוב על המתרחש. המשימה המסוכנת הוצעה לנחשון שהיה ידוע כבחור אמיץ שאוהב הרפתקאות. נחשון עבר את הגבול לירדן, והגיע כמעט עד לגבול הסורי ולמחנות הפליטים הסורים שעל הגבול. למזלו הרע של נחשון, הוא נחטף על ידי קבוצת בדואים, שדרשה עבורו כופר של מאה אלף דולרים, ולא – איימו כי הם ימסרו אותו לידי ארגון הטרור דאע'ש. נחשון שלח הודעה למערכת העיתון שישלמו עבורו את דמי הכופר, שהרי הוא יצא בשליחות העיתון, אבל הנהלת העיתון התנערה מאחריות וטענה שהוא ידע היטב שמדובר בסיכון אישי גדול עבורו ואף קיבל על כך משכורת מכובדת. הם הסכימו לעזור לו ככל שיידרש, אבל הם סירבו לשלם עבורו את דמי הכופר. אבל נחשון המשיך לטעון באכזבה שכיוון שנסע לירדן בשליחות העיתון, הם חייבים להחזיר אותו הביתה ולשלם את דמי הכופר. מה דעתכם?

מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן קע'ו סעיף מ'ח ברמ'א בדין: 'מי ששולח חברו לעסקיו'. ושם ב'נתיבות המשפט' סעיף קטן ס' וב'פתחי תשובה' סעיף קטן ל'ו.

תשובה לשאלה 'עקיצה במבצע' (שאלה מס' 376)

תקציר השאלה השבועית: ג'קי משווק מוצרי הטבע פרסם כדורי ויטמין במחיר 'מבצע' מיוחד. המחיר הרגיל של כל חבילת וויטמינים היה 20 ₪ והוא פרסם מבצע של שמונה חבילות ב200 ₪ כשהוא בעצם מרוויח רווח נאה בלי שאנשים ישימו לב, בני עלה על התרמית ודרש ממנו להחזיר את הכסף ללקוחות. ג'קי טוען שכל חבילה שווה באמת 25 ₪ רק שאנשים לא קונים בסכום הזה ולכן עשה כאילו 'מבצע'. האם הוא חייב להחזיר את הכסף?

תשובה בקצרה: ג'קי חייב להחזיר לכל לקוח חמישה שקלים, ולקוח שירצה יכול לבטל את כל העסקה ג'קי יהיה חייב להחזיר לו את כל הכסף.

תשובה בהרחבה: בתלמוד בבלי (מסכת 'בבא מציעא' דף ס'א) דנה הגמרא למה כתבה התורה איסור נפרד לגניבה, אונאה ו'ריבית' - הרי המכנה המשותף לכולן הוא ההפסד של חברו, אם כן מדוע לא נכתב איסור אחד בתורה שהוא משותף לכולם? והסבירה הגמרא, שאיסור ה'אונאה' היא למרות שחברו מעוניין בה, ואפילו שאינה מתבצעת בכוח כמו גזלה, למרות זאת זה אסור. ולכן הקדישה התורה איסור נפרד על הונאה כדי להראות את חומרת הדברים. בדין 'אונאה' ישנם כמה סוגים: ישנה 'אונאת ממון' שמוכר לחברו מוצר במחיר יקר יותר משוויו בשוק. ונפסק בהלכה שאם מכרו ברווח של יותר מ16% ממחירו בשוק עליו להחזיר את ההפרש לחברו. (שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן רכ'ז) ובפחות מ16% אינו חייב להחזיר, וגם הקונה אינו יכול לבטל את העסקה ולדרוש את הכסף בחזרה מהמוכר. אבל אם שילם יותר מ16% הקונה לא יכול לדרוש ממנו את ההפרש, אלא רק לבטל את העסקה ולקבל את כספו בחזרה.

קיים סוג נוסף של 'אונאה' במוכר מוצר שנראה חדש מבחינה חיצונית אבל הוא בעצם משומש. מובא ב'שולחן ערוך' (סימן רכ'ח סעיף ט'). אמנם קשה לקבוע מחיר מדויק לחפץ מסוים מכיוון שכל חנות מוכרת אותו במחיר אחר. ולכן דעת הפוסקים, שרק אם ימכור במחיר גבוה מהמקובל בשוק עבר על איסור 'אונאה' ואם מוכר במחירים הרגילים, לא עבר על איסור 'אונאה'. אבל אם בא אדם שאינו מבין במחירים כגון תייר והמוכר אומר לו מחיר בדולרים במקום בשקלים – הוא עובר על איסור 'אונאה'. וגם באופן שהלקוח הסכים לשלם את המחיר, עדיין המוכר עובר על איסור 'אונאה' כיוון שהתורה קבעה נורמות למחירים הוגנים. והשאירה ללקוח את האפשרות לתבוע את כספו בחזרה או במקרים אחרים לבטל את העסקה, אבל לגבי קונה עכו'ם הדין שונה והקונה אינו יכול לבטל את המכירה בטענה ששילם מחיר מופקע כיוון שיכול לומר לו היית צריך לבדוק את המחיר, חוץ מרמאות במידות ומשקלות שהתורה אסרה להטעות את הגוי בהן.

מה הדין במקרה שלנו?

בסיפור שלנו, יש כאן גנבת דעת, המוכר מרמה את הלקוחות וגורם להם לחשוב שיש על המוצר מבצע על אף שאין מבצע. אמנם אין כאן את איסור 'אונאה' קלאסי כיוון שהמחיר המקובל בשוק הוא לשלם 25 ₪ לחבילה בודדת, אך עדיין יש כאן איסור 'אונאה'. בנוסף, יש כאן חשש של גנבה כיוון שמי שקונה אריזה של כמה חבילות אמור לקבל מחיר נמוך יותר, וכאן הקונה משלם הרבה יותר יקר ולכן ג'קי חייב להחזיר את הכסף ללקוחות, ואם הלקוחות ירצו יוכלו לבטל את הקנייה ולדרוש מג'קי את הכסף בחזרה.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר