חינוך (א')

רבני שלום לעם תגובות: 0

יש לי מושג

חינוך (א') – יוסף רזניק

מי אתה, האדם?

כאשר אנו בוחנים את ההתנהגות האנושית, אנו מוצאים בה תופעות מנוגדות ומתמיהות. בני האדם עושים לעתים מעשים נאצלים ומעוררי התפעלות, אך גם מעשי פשע ורשע. אפילו אצל אותו אדם עצמו ניתן למצוא ניגודים ממין זה. גם כאשר בוחנים את התנהגותם של ילדים קטנים, רואים מצד אחד שהם תמימים וטהורים, ומצד שני הם מגלים פעמים רבות אנוכיות, תאוותנות וכדומה.

דבר זה עורר רבים מחכמי אומות העולם לשאלה יסודית: מהו טבעו של האדם? האם האדם טוב מיסודו והחֶברה היא זו ש'מקלקלת' אותו, או שמא האדם רע מיסודו, והוא נזקק לחינוך כדי לעקור ממנו את הרע?

 

מכשיר למעשים טובים

לפי ההשקפה היהודית, בכל אחת מהגישות הללו יש אמת. מצד אחד נאמר (קהלת ז, כט): 'אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר'. האדם נברא באופן כזה שהדבר המתאים לו ביותר הוא עשיית הטוב, וזו ההתנהגות שמביאה אותו אל האושר האמיתי. כל אחד מכוחותיו של האדם הוא טוב ביסודו ונועד למטרה חיובית.

 

כל גינה צריכה גנן

אמנם מצד שני, עשיית הטוב אינה באה לאדם באופן אוטומטי, אלא היא דורשת עבודה מצדו. כאשר האדם מניח לכוחותיו השונים לפעול ללא הכוונה, הם נוטים באופן טבעי לפעול ללא מעצורים ובאופן שאינו מתאים למטרה שלשמה הם נועדו. דוגמה לכך היא תאוות האכילה, שהיא חיונית לקיומו של האדם, אך בשימוש מופרז היא עלולה להביא למחלות רבות. אפילו מידה חיובית כמו רחמים, עלולה להפריע ולהזיק כאשר מדובר בחייל באמצע קרב, או ברופא שצריך לבצע טיפול מכאיב.

 

אדוני ראש הממשלה

משום כך, על האדם ללמוד כיצד לנהל את כוחותיו השונים באופן מושכל, וכיצד להשתמש בכל אחד מהם בזמן הנכון ובמינון הנכון. רבי יהודה הלוי בספרו 'הכוזרי', דימה את האדם ל'מושל מדינה' שאמור לתת לכל אחת מהקבוצות במדינה את המגיע לה, בלי לקפח אף אחת ובלי להיכנע לדרישות מוגזמות.

אם האדם מזניח את תפקידו כ'מושל' ונותן לדברים לפעול מעצמם, הוא עלול להגיע למצב שבו המידות החזקות יותר בנפשו ישתלטו על כל השאר. כך ניתן למצוא אנשים שבשעה של כעס הם מאבדים צלם אנוש, או אנשים שמסוגלים לשקר ולרמות עבור כסף או כבוד, ואפילו אנשים שמתוך שאיפה כנה לרוחניות עוזבים ומזניחים את משפחתם.

 

מתאים לגילאי 0-120

בשנותיו הראשונות של הילד, עדיין אין הוא מבין כראוי את משמעות מעשיו, ויכולת השליטה העצמית שלו חלשה ביותר. ועל כך נאמר (איוב יא, יב): 'עַיִר פֶּרֶא אָדָם יִוָּלֵד' (=האדם הנולד דומה לחמור קטן ופראי). משום כך הסדר הנכון הוא שתחילה ההורים מנהיגים את הילד ומחנכים אותו, עד שלאט לאט הוא מתרגל להנהיג ולחנך את עצמו.

עבודה זו של חינוך עצמי נמשכת לאורך כל חייו של האדם. אמנם כאשר האדם מחנך את עצמו באופן עקבי להתנהגות מסוימת, היא הופכת להרגל שפועל כמעט מעצמו, וכבר אין צורך לשם כך בהחלטה מוּדעת. אך האדם אינו יכול לעמוד במקום אחד, ולכן כדי לשמור על ההרגלים החיוביים, עליו להמשיך ולהשתמש בכוח החינוך העצמי כדי להתקדם עוד ועוד. למדרגות שהאדם יכול להגיע אליהן אין גבול, כפי שנאמר על הצדיקים (תהלים פד, ח): 'יֵלְכוּ מֵחַיִל אֶל חָיִל'.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר