נגד הזרם

רבני שלום לעם תגובות: 0

נגד הזרם - אבינועם הרש

המנהל טייץ היה אובד עצות, מחר נפתחת שנת הלימודים ועדיין אין לו מחנך מתאים כדי להוביל את כיתה י', עשרות מועמדים כבר נבחנו ועברו את כל התהליך ואפילו התקבלו והתחילו ללמד בפועל, רק שבסופו של דבר בכל פעם מחדש התוצאה הייתה זהה: הם פשוט לא הצליחו להחזיק את הכיתה שהורכבה מתלמידים עם בעיות התנהגות קשות, אותו תסריט חזר על עצמו אצל כלל המועמדים, באמצע השיעור הם הרגישו שהתלמידים פשוט לא סופרים אותם עד שהם נאלצו להפסיק את השיעור באמצע ולפרוש מהכיתה.

עכשיו פחות מעשרים וארבע שעות לפני פתיחת השנה, נאלץ המנהל לאסוף לכינוס חירום את הנהלת בית הספר ולהסביר להם מדוע בפעם הראשונה בהיסטוריה, הם לא יוכלו לפתוח בכיתה י' את שנת הלימודים היות ואף מורה לא נמצא מתאים.

חצי שעה לפני סוף היום, כאשר המנהל טייץ היה מיואש וכבר הרים ידיים והשלים עם הידיעה שתחת הנהגתו, ככל הנראה בפעם הראשונה כיתה י' לא תתחיל עדיין את שנת הלימודים, הוא הבחין באדם נמוך וצנום עם משקפיים שניגש אליו ושאל אותו בקול מהוסס: 'שלום, קוראים לי ירון והגעתי להתראיין בנוגע למשרת המחנך של כיתה י''.

מנהל בית הספר, הסתכל על האיש המשונה שצמח לו פתאום במשרד, כאילו נפל הרגע מהמאדים ואמר לו: 'נעים מאוד ירון. רק תרשה לי לשאול: האם אתה מודע למשימה שעומדת לפניך? מדובר בתלמידים מורכבים וקשים מאוד ומהסתכלות קטנה על הופעתך, אני מסופק אם תוכל לעמוד במשימה'.

אולם ירון לא נבהל מדבריו של המנהל וענה: 'אם לא ננסה לא נוכל לדעת, נכון? ואם אני כבר כאן אז אני מציע שנדבר. כי ממה שהבנתי משאר המורים גם ככה אין לך עדיין מורה שיוכל לפתוח מחר את הכיתה'. חישוב מהיר הבהיר למנהל טייץ שירון צודק. כעת הוא עם הגב לקיר ואין לו באמת מישהו אחר כדי לפתוח את הלימודים. 'תשמע' המשיך ואמר לירון: 'יודע מה? אין לי באמת מישהו אחר ומחר נפתחת השנה אז בוא ניתן לזה ניסיון. מחר בבוקר בשעה שבע חמישים תהיה בכיתה ונתחיל את שיעור המבחן שלך. חוץ ממני ישמעו אותך גם הסגן שלי והמדריך החברתי...' נרגש כולו הודה ירון למנהל טייץ על ההזדמנות שנפלה לחיקו ומחר בבוקר אכן התייצב כמו שעון בתיכון.

ברגע האחרון החליט המנהל טייץ שמאחר ולא בטוח שירון בכלל יוכל לסיים את השיעור עקב בעיות המשמעת הידועות של התלמידים, אין צורך להגיע ולהשתתף בשיעור. הוא ייפרד ממנו יפה לשלום כיוון שהמשרה אינה מתאימה עבורו, אלא שהפעם משום מה נשמע בכיתה שקט מאוד מוזר. הוא הזעיק את סגנו ושניהם התקדמו בשקט לכיוון הכיתה, שם לתדהמתם גילו כיצד ירון ריתק את הכיתה והעביר להם שיעור לתפארת. מופתעים והמומים הם נכנסו לתוך הכיתה כאשר החלק המעניין באמת הגיע בסוף כשכל הכיתה פצחה במחיאות כפיים סוערות לירון על השיעור. הסתבר לד'ר טייץ שהבן אדם הצנום והלא מרשים הזה, הצליח לתפוס כיתה שלימה ולרתק אותה מבלי שיזהיר אותם ולו אזהרה אחת. המנהל טייץ ניגש לירון ולחץ את ידו, לאחר מכן הזמין אותו לשיחת בירור והמשך התהליך במשרד ואז אמר לו: 'תשמע, דבר כזה לא ראיתי בכל חיי. תגיד לי מה הסוד שלך ובאיזה קסם השתמשת בכדי שדווקא אתה, שנראה במבט ראשון כטיפוס שלא יצליח בכלל לתפוס גם את כיתה א', הצלחת לרתק ולסיים יפה את השיעור...'

ענה לו ירון: 'אני הבנתי שכל המורים שלימדו בכיתה איימו או הזהירו את התלמידים הללו. אני ניסיתי לעומת זאת דרך אחרת: הוצאתי את התמונה של התינוקת שלי שרק נולדה לפני שבועיים ואמרתי להם ישר מהלב: תקשיבו לי, אני אהיה אתכם הכי גלוי ואמיתי שאני יכול. אני חייב את המשרה הזו כי אם אני לא אצליח להתקבל לכאן, אני ככל הנראה אעזוב את ההוראה לתמיד וגם אצטרך לפנות את הדירה מאחר שלא יהיה לי כסף לשכירות. אני ממש מבקש מכם שנוכל לסיים את השיעור יפה ושלא תפריעו לי. ואז ילד אחד, נראה לי שקוראים לו יוסי, קם ואמר לי לפני כל הכיתה: המורה, אל תדאג! אני אשמור שאף אחד בכיתה הזו לא ידבר!'.

וכך הצלחתי בסופו של דבר להעביר שיעור שלם מבלי שהייתי צריך להעיר לאף אחד. בסוף ניגש אליי יוסי ואמר לי: 'אתה מבין, כולם איימו עלינו. אבל אתה פשוט החלטת לדבר איתנו. ואנחנו משתדלים בדרך כלל להקשיב למי שמדבר איתנו בגובה העיניים'. מופתע ונרגש החליט המנהל טייץ להחתים את ירון על חוזה עבודה כמחנך כיתה י' לשנה הבאה....

*

הרבה פעמים בחיים אנחנו שופטים בין אדם רק לפי המראה שלו. כדאי שננסה להיפטר מדעות קדומות ולשפוט אנשים לפי מה שהם באמת ולא לפי איך שהם נראים. גישה נכונה בחינוך, לדעת לדבר בגובה העיניים והקשבה אמיתית עם גילוי אמפתיה לצרכי האחרים, יכולה לשנות את תמונת המצב ולשנות גם את המקרים הקשים ביותר – לטובה.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר