מענק נדיב

יעקב ברוך ב.ת. תגובות: 0

בית המדרש

שאלה מס' 575

מענק נדיב

צחי מתנדב כבר כמה שנים בארגון 'ידידים' ומסייע לאנשים שנתקעו עם רכבם. באחד הימים קיבל קריאה על רכב שנתקע ולתדהמתו הוא ראה את המיליארדר המפורסם מיסטר צ'רלס תקוע עם הרכב שלו. הוא מיהר לטפל בפנצ'ר ולחלץ אותו מהמקום. כשסיים, נפרד ממנו צ'רלס לשלום ותחב בידו צ'ק על סך 1,000 דולר. 'אני אוהב אנשים טובים כמוך, זה בשבילך!' לחש לו צ'רלס. צחי ידע היטב שלפי תקנון הארגון, אסור להם לקבל שום תמורה ומיד החזיר את הכסף למר צ'רלס שעוד יותר התלהב ממנו ודחף לו בחזרה את הצ'ק עם 500 דולר נוספים. האם מותר לצחי לקחת מצ'רלס את הכסף?

מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן קפ'ג סעיף ו' בדין: 'שליח שקיבל מתנה'. תלמוד בבלי מסכת 'בבא מציעא' דף ע'ח עמו א' בדין: 'מעביר על דעת בעל הבית'.

תשובה לשאלה 'יוסל'ה שקרן קדוש' (שאלה מס' 573)

תקציר השאלה השבועית: יצחק החליט לעקוב אחרי יוסל'ה הקבצן וגילה שאינו אדם עני כפי שהוא מציג את עצמו. השמועה התפשטה והרב החליט לברר את העניין, יוסל'ה הודה לרב שאינו אוסף לעצמו אלא בשביל ידיד שעסקיו נקלעו לקשיים ואסור ששמו יתפרסם מחשש שאנשים יפסיקו לעשות אתו עסקים. אנשי השכונה ששמעו את האמת, דרשו ממנו להחזיר את הכסף: 'כל הכסף שתרמנו מלכתחילה, נועד עבורך. אבל ברגע שגילינו שאתה אוסף עבור מישהו אחר –לא הסכמנו לזה ואתה צריך להחזיר לנו את הכסף!' ויוסל'ה טוען: 'מה אכפת לכם האם הכסף נועד עבורי או עבור מישהו אחר?' במקרה הזה עלינו לשאול שתי שאלות: א') האם מותר ליוסל'ה מבחינה הלכתית לשקר שהוא אוסף כסף לעצמו? ב') האם הוא צריך להחזיר את הכסף לאנשי השכונה? מה דעתכם?

תשובה בקצרה: מותר היה ליוסל'ה לשקר עבור חברו ואינו צריך להחזיר את הכסף לאנשי השכונה.

תשובה בהרחבה: נקדים ונאמר שישנו איסור מהתורה של 'מדבר שקר תרחק' ולפי דעת חלק מהראשונים האיסור מדאורייתא הוא גם כשהוא לא משקר בבית הדין, אולם בתלמוד מובאים אופנים שונים שבהם מותר לשקר, כגון: לא לבייש את חברו ולומר לו שאשתו כלה נאה וחסודה גם אם היא לא כזאת, כמו כן ראינו בגמרא (מסכת סנהדרין דף י'א עמוד א') שמותר לאדם לומר על עצמו 'חטאתי' כדי לא לבייש את חברו. ולכן בנידון שלנו היה מותר ליוסל'ה לשקר עבור חברו, רק בתנאי שהוא עושה זאת כדי שחברו לא יתבייש.

שינוי מצדקה לצדקה

דבר נוסף שיש לדון בו, הוא השינוי מצדקה לצדקה שהרי האנשים נתנו את הכסף רק עבור יוסל'ה ולא עבור החבר שלו, מצאנו בהלכה שאסור לשנות מצדקה לצדקה, כלומר – אם אספו כסף לספר תורה, אסור להשתמש בכסף לצרכי בית הכנסת. (שולחן ערוך 'יורה דעה' סימן רנ'ח סעיף א') אבל בסיפור שלנו הוא לא שינה מצדקה לצדקה, אלא הכסף באמת הלך לעני והשינוי היה רק מעני א' לעני ב' ושינוי כזה מבואר בהלכה שמותר לעשות ולכן יוסל'ה לא צריך להחזיר את הכסף לתושבי השכונה.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר