שלושת השבועות

תגובות: 0

ימי בין המצרים, או כפי שרגילים לקרוא להם 'שלושת השבועות' מתחילים בשבעה עשר בתמוז, ומסתיימים בתשעה באב.

מה היה בשבעה עשר?

שבעה עשר בתמוז הוא יום צום המציין את יום הבקעת חומות העיר ירושלים.
בי'ז בתמוז בשנת ג' תתל'ח לבריאת העולם (68 לספירה) הבקיע טיטוס את חומות העיר ירושלים לאחר מצור ארוך ומתיש, שבסיומו חרב בית המקדש וחרבה ירושלים.

למה 'בין המצרים'?

הביטוי 'בין הַמְצָרִים' נגזר מתוך מגילת איכה העוסקת בחורבן בית המקדש הראשון: 'גָּלְתָה יְהוּדָה... לֹא מָצְאָה מָנוֹחַ; כָּל רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ, בֵּין הַמְּצָרִים.' (איכה א, ג), הנביא בפסוק זה מדמה את ממלכת יהודה לאדם שבורח מפני רודפיו, אך נלכד במקום צר שבו אינו יכול לפנות לימין ולשמאל. במדרש איכה אמרו כי ימי 'בין המצרים' הם ימים שבהם שולטים בעולם כוחות רעים ומזיקים.

שלוש נבואות זעם

לאחר קריאת התורה בשלושת השבתות של ימי בין המצרים קוראים שלושה הפטרות מתוך דברי הנביאים, נבואות חורבן ופורענות שבהן התריעו הנביאים על העתיד להתרחש, הפטרות אלו נקראות  - 'תלתא דפורענותא' (שלושה של פורענות).
בשבעת השבתות שאחרי תשעה באב קוראים שבע הפטרות עם נבואות נחמה, הנקראים 'שבעה דנחמתא'.

גם דניאל התאבל

בספר דניאל (י, ב-ג) מתואר צום בן שלושה שבועות שהתענה הנביא:
'בַּיָּמִים הָהֵם אֲנִי דָנִיֵּאל הָיִיתִי מִתְאַבֵּל שְׁלשָׁה שָׁבֻעִים יָמִים. לֶחֶם חֲמֻדוֹת לֹא אָכַלְתִּי וּבָשָׂר וָיַיִן לֹא בָא אֶל פִּי, וְסוֹךְ לֹא סָכְתִּי עַד מְלֹאת שְׁלֹשֶׁת שָׁבֻעִים יָמִים.'
רב סעדיה גאון כותב כי היה זה צום בימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב.

יש אבל

בימים אלו נוהגים בקהילות ישראל במנהגי אבלות שונים לציון הצער על חורבן בית המקדש.
האבלות מתהדקת ככל שמתקרבים לקראת תשעה באב. כאשר החלוקה במנהגי האבל מתחלקת בעקרון לשלושה חלקים:
- הימים שמשבעה עשר בתמוז ועד ראש חודש אב.
- תשעת הימים שמראש חודש ועד תשעה באב.
- שבוע שחל בו תשעה באב.
מנהגי האבלות משתנים מקהילה לקהילה וממקום למקום, וכל אחד יעשה כפי מנהגו. והעיקר החשוב הוא להבין את משמעות האבל, מה זה אומר לנו, מה חסר לנו, ולמה אנחנו מצפים.

אז מה היה לנו

בית המקדש היה המקום המקודש ביותר בעולם, לב ליבו של עם ישראל שהיה מכוון לקדוש ברוך הוא.
בית המקדש היה המקום המוגדר שבו עבדו את הקב'ה, ובמקום זה השרה הקב'ה את שכינתו כביטוי לאהבתו אותנו.
בית המקדש היה המקום שאיחד את עם ישראל כולו כאיש אחד בעבודת השם, ושימש כאור לגויים, שנהרו אליו מאז שבנה שלמה את בית המקדש הראשון.
עם חורבן בתי המקדש חסרים אנו את השראת השכינה והקדושה בתוכנו. חסרים אנו את עבודת השם במלוא תיקונה ומשמעותה הפנימית. חסרה מאתנו גם אחדות ישראל.
לא די בשאיפה לבניין המקדש והגאולה, עלינו לפעול להיות ראויים לגאולה רוחנית, להתאחד בלב אחד לעבודת השם, ולצפות בכל לב להשראת השכינה וגילוי שמו הגדול של הקב'ה בעולם.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר